Bringing It All Back Home (1965)

På albumet Bringing It All Back Home (1965) tar Bob Dylan delvis en ny kurs då han i vissa låtar infogar elektriska instrument. Detta blev för vissa en chock eftersom det elektriska i musiken erinrade om det kommersiella.

Bringing It All Back Home  skivomslagÖvergången som den märks i Bringing It All Back Home är likväl inte alltför dramatiskt: albumet är till hälften elektriskt och till hälften akustisk (A- respektive B-sidan på LP-skivan).

Öppningsspåret "Subterranean Homesick Blues" (vilket också var skivans titel när den gavs ut i Europa) är olikt allt annat Dylan gjort formmässigt och delvis innehållsmässigt. Texten framförs som en rapsodisk uppkastning i febrilt tempo. Det är enstaka bilder snarare än någon sammanhållen berättelse. Det är tydligt att Dylan har funnit ett nytt sätt att förmedla sina låtar.

I "It´s All Over Now, Baby Blue" finns ett varsel om avsked där sångens huvudperson känner hur mattan rör sig under honom och att det är dags att röra sig mot nya marker och glömma det som varit. Detta kan överföras till en tolkning som gäller Dylans egna framåtskridande som artist vid denna tid.

Rötterna från den traditionella folkmusiken har bytts mot rock i viss utsträckning. Om man vill använda begreppet var Dylan fortfarande en protestsångare, fast denna gång med en personlig protest. I "Maggies Farm" kan man skåda afiloponisten Bob Dylan och i "Outlaw Blues" den mystiske rebellen.

Skivans höjdpunkt är kanske ändå den akustiska "Mr. Tambourine Man" där refränger upprepar:

Hey! Mr. Tambourine Man, play a song for me,
I'm not sleepy and there is no place I'm going to.

Mr. Tambourine Man är en slags personifiering av ruset och en drömmarnas besörjare. Låten är en storslagen omskrivning av den stora rastlösheten och ett oändligt begär att resa annorstädes.

Tillbaka till studioalbum | Live | Samlingar | Bootlegs

Bobdylan.nu är en inofficiell sida om Bob Dylan som startade våren 2010